Nieprzypadkowo zrodziło się popularne marketingowe powiedzenie, że reklama jest dźwignią handlu. Ogólnie rzecz biorąc, to na chwilę obecną jeden ze standardowych elementów naszego codziennego funkcjonowania, bez którego ciężko dziś wyobrażalibyśmy sobie świat. Ile razy bowiem to właśnie ciekawie zrobiona czy estetyczna forma reklamowa skłoniła Cię do tego, żeby zainwestować w dany wyrób, czy skorzystać z danego rodzaju usługi? Na pewno każdemu z nas przydarzyło się to chociażby raz w życiu, a to jest dowodem ogromnej siły jaka ewidentnie tkwi w reklamie. Biorąc te czynniki pod uwagę, wyszczególnia się wiele rozmaitych funkcji tego typu promocji. Główny podział obejmuje wyróżnienie funkcji podstawowych oraz wtórnych. W niniejszym artykule uwagę poświęcimy w głównej mierze tym drugim.
Wspomnijmy jednak chociażby dla ogólnego rozeznania, na czym polegają funkcje podstawowe reklamy. Otóż po pierwsze, to funkcja informacyjna, a więc kształcącą. Po drugie, reklama ma także od dawien dawna funkcję perswazyjną, innymi słowy- nakłaniającą.

Wreszcie, w ramach funkcji podstawowych reklamy, niewątpliwie należy też wspomnieć o funkcji przypominającej, a więc składającej się na naczelny element budowy lojalności. Reklama w tym wydaniu i pod tym kątem tworzona jest po to, żeby utrwalała zachowania i postępowanie konsumentów, przywiązując ich do danej marki.
A teraz to, co interesuje nas w niniejszym artykule najbardziej – funkcje wtórne. Jakie to funkcje? Zacznijmy od roli utylitarnej, a więc po prostu odczuwalne po nabyciu reklamowanej usługi czy produktu korzyści wynikające z nabycia czegoś. Po drugie, reklama budzi zaufanie do danej marki, do znaku, do produktu, do działalności. Po trzecie, funkcja selekcji – im silniejsza konkurencja, tym automatycznie zwiększa się poziom i ambicja reklamodawców i wytwórców, którzy proponują coraz to lepszą ofertę. Na koniec jeszcze funkcja bezpieczeństwa.
Autor: