Pojęcie reklamy jest powszechnie znane każdemu z nas, bowiem ta forma przekazu marketingowego opiera się w głównej mierze na szeroko rozumianej promocji. Jest ona wszechobecna, ogólnodostępna oraz masowa i komercyjna, zatem jej popularność sprawia, iż mamy z nią do czynienia na co dzień. Przekłada się to na to, iż reklama jest po prostu niczym innym jak standardem w dziedzinie rozlegle traktowanego marketingu. Niemniej jednak, jest to termin na tyle szeroki, iż wyszczególnia się swoisty podział reklam pod wieloma kryteriami. O tym więcej w dalszych fragmentach.
Pod kątem celu – biorąc ten czynnik pod uwagę, mówi się o reklamie pionierskiej, a także konkurencyjnej i przypominającej. Pionierska bazuje na informacjach odnośnie określonych wyrobów, produktów i usług, jakie ledwo co weszły na rynek konsumencki, skąd ten epitet 'pionierska'.

Druga grupa to reklama konkurencyjna, jaka bazuje na tym, aby dążyć za jej pośrednictwem do generowania popytu selektywnego. Zmierza ona do jak najkorzystniejszego prezentowania plusów wynikających z nabycia określonego wyrobu, a w konsekwencji do zestawienia go z różnymi produktami konkurencji i pokazania, iż jest od nich znacząco lepszy. Trzeci typ reklamy to natomiast reklama przypominająca, jaka utrwala i zachowuje dobrą opinię odnośnie produktu ze strony konsumenta. To coś na wzór pozytywnych rekomendacji.
Wyżej wspomniany podział to nie jest jedyny, jaki występuje w marketingu. Równie częsta jest też selekcja pod kątem czynnika jakim jest podmiot reklamy. Na tej podstawie mówi się o nadawcy reklamy, czyli jednostce zmierzającej do utworzenia kontaktu na linii odbiorca i marka. Ponadto warto także wspomnieć o funkcji odbiorcy wiadomości, czyli konsumentach, bez których funkcjonowanie reklamy nie byłoby możliwe.
Autor: